Rekompensata – w ogólności uzyskanie korzyści (materialnych lub pozycyjnych) w zamian za poniesione straty (materialne lub pozycyjne).

Mamy w związku z tym do czynienia z kilkoma rodzajami rekompensat.

Rekompensata materialna

Jest to rekompensata materialna za utracony materiał, prowadząca do równowagi materialnej np.

Przykład rekompensaty materialnej.
[pgn InitialHalfmove=23]
[Event „Wieża za gońca i 2 piony”]
[White „Rekompensata materialna”]
[FEN „5r2/8/7p/4k3/8/4KB1P/5PP1/8 w – – 0 1”]

[/pgn]

Rekompensata pozycyjna

Najczęściej jest to rekompensata w postaci korzyści pozycyjnych w zamian za poświęcony materiał, np.

W notacji szachowej rekompensatę oznacza się symbolem =/∞.

Przykład rekompensaty pozycyjnej.

[pgn InitialHalfmove=23]
[Event „Munich (Germany)”]
[Site „Rekompensata pozycyjna”]
[Date „1994.??.??”]
[Result „0-1”]
[White „Vladimir Kramnik”]
[Black „Garry Kasparov”]
[ECO „E92”]
[WhiteElo „?”]
[BlackElo „?”]
[PlyCount „78”]

1.d4 Nf6 2.c4 g6 3.Nc3 Bg7 4.e4 d6 5.Nf3 O-O 6.Be2 e5 7.d5 a5
8.Bg5 h6 9.Bh4 Na6 10.O-O Bd7 11.Nd2 Nc5 12.b3 Nfxe4 {Czarne oddają hetmana. Otrzymują w zamian rekompensatę w postaci skoczka, gońca, piona oraz korzyści pozycyjnych: aktywnych figur, silnego centrum, przewagi przestrzeni.} 13.Bxd8
Nxc3 14.Qe1 Rfxd8 15.Rc1 Nxa2 16.Ra1 Nb4 17.Bd1 e4 18.Rb1 Re8
19.Qe3 f5 20.h4 Rf8 21.g3 Rae8 22.Kg2 Nbd3 23.Rg1 f4 24.gxf4
Rxf4 25.h5 g5 26.Rf1 Rh4 27.Rh1 Rf4 28.Rf1 Ref8 29.f3 Rh4
30.fxe4 Nf4+ 31.Kg1 Ncd3 32.e5 Nxe5 33.Rc1 Rh3 34.Nf3 g4
35.Nxe5 Rxe3 36.Nxd7 Nh3+ 37.Kg2 Rxf1 38.Kxf1 g3 39.Kg2 Nf4+
0-1
[/pgn]