(Informacja: artykuł jest dopiero zalążkiem i wymaga znaczącego rozwinięcia.)
Notacja algebraiczna – najpopularniejsza forma zapisu partii (gier) szachowych, wykonywana przy użyciu liter i cyfr. Stosowana jest podczas rozgrywania turniejów szachowych, zapisywania partii szachowych w literaturze lub w internecie.
Zasady notacji algebraicznej
Każde pole na szachownicy oznacza się współrzędnymi składającymi się z liter A-Z oraz cyfr 1-8. Bierki szachowe mają przypisane symbole literowe wzięte od pierwszej litery swojej nazwy, w języku polskim są to:
- K – Król
- H – Hetman
- W – Wieża
- G – Goniec
- S – Skoczek
- p – pionek (uwaga: symbol ten używany jest tylko przy zapisywaniu pozycji, czyli ustawienia bierek, pomijany jest natomiast przy zapisie calej partii szachowej)
Podczas zapisu partii szachowej zapisuje się pole, z którego figura wychodzi
oraz pole, na które się przemieszcza (notacja pełna) lub też tylko i wyłącznie
pole na które dana bierka się przemieszcza (notacja skrócona, najcześciej używana).
Każdy pelny ruch (tj. bialego i czarnego) jest kolejno numerowany, liczac od 1, tj. 1., 2, 3. itd. i ozpoczyna się od zapisu posunięcia białych.
Przyjęło się rownież nie zapisywać skrótu symbolu pionka – „p”.
Przykłady
Pełna notacja algebraiczna
- 1. Sg1-f3 Sg8-f6 (Białe poruszyły się skoczkiem z pola g1 na f3, czarne – skoczkiem z pola g8 na f6)
- 2. d2-d4 g7-g6 (Białe poruszyły się pionkiem z pola d1 na d4, czarne – pionkiem z pola g7 na g6)
- 3. c2-c4 Gf8-g7 (Białe poruszyły się pionkiem z pola c2 na c4, czarne – gońcem z pola f8 na g7)
- …
Skrócona notacja algebraiczna
- 1. Sf3 Sf6 (Białe poruszyły się skoczkiem na f3, czarne – skoczkiem na f6)
- 2. d4 g6 (Białe poruszyły się pionkiem d4, czarne – pionkiem na g6)
- 3. c4 Gg7 (Białe poruszyły się pionkiemna c4, czarne – gońcem na g7)
- …