Szybki kurs nauki gry w szachy

Szybki kurs nauki gry w szachy
Szybki kurs nauki gry w szachy – Szachmat

Bierki szachowe czyli figury i piony.

W szachach gra odbywa się a 64-polowej planszy, zwanej szachownicą. Celem gry nie bierek jest zbicie wszystkich bierek przeciwnika, lecz pojmanie nieprzyjacielskiego króla, a mówiąc ściślej doprowadzenie do mata. Partia szachów może też zakończyć się inaczej, np. remisem poprzez pat lub uzyskaniem pozycji, w której zostało już zbyt mało figur, aby dać mata. Więcej dowiesz się w sekcji „Cel gry i możliwe zakończenia”.

Jeśli chciałbyś dokładniej poznać szachowe zasady lub nauczyć się grać silnie, zapraszamy do naszych kursów szachowych. 

Figury (Król, Hetman, Wieża, Goniec, Skoczek)

Uwaga: wszystkie figury biją w ten sam sposób, w jaki się poruszają.

Wieża

Wieża porusza się po liniach prostych (po rzędach i kolumnach).

Podobnie jak wszystkie figury (z wyjątkiem skoczka) nie może przeskakiwać figur swoich ani przeciwnika.
Może być zbity przez dowolną figurę przeciwnika, jeśli stoi na jej drodze poruszania się.

Goniec

Goniec porusza się tylko po przekątnych.

Hetman

Hetman porusza się po liniach i przekątnych. Ruch hetmana łączy w sobie ruch wieży i gońca.

Król

Król porusza się w dowolnym kierunku, ale tylko o jedno pole (w przeciwieństwie do hetmana).

Specjalnym ruchem króla jest roszada.

Uwaga: Król jako jedyna figura w szachach nie może zostać zbity w trakcie rozgrywki. W przypadku jeśli znajdzie się na drodze bicia bierek przeciwnika i nie może w żaden sposób obronić się przed tym biciem, mamy do czynienia z matem.

Skoczek

Skoczek porusza się w kształcie litery „L”, tj. o jedno pole do przodu i jedno pole na skos.

Jako jedyna figura w szachach w trakcie ruchu może przeskakiwać przez inne bierki.


 

Piony

Pion (pionek) porusza się do przodu o jedno pole.

Pion bije o jedno pole na skos.

Dodatkowe (specjalne) ruchy piona.

Ruch o dwa pola

Stojąc na swojej wyjściowej pozycji, pion może (ale nie mus) poruszyć się o dwa pola).

Promocja

Pion po dojściu do końca szachownicy zmienia się natychmiast w dowolną figurę z wyjątkiem króla (tj. w hetmana, wieżę, gońca lub skoczka – do wyboru przez gracza)

Bicie w przelocie

Pion który znalazł się o jedno pole za środkiem szachownicy (biały na „6” linii, czarny na „5” linii) może zbić piona przeciwnika, który poruszył się w poprzednim ruchu o dwa pola, w taki sam sposób jakby pion przeciwnika poruszył się tylko o jedno pole. Takie bicie (w przelocie) musi wykonane natychmiast.


 

Roszada

Raz w ciągu partii król może wykonać specjalny ruch zabezpieczający jego pozycję zwany roszadą. Roszadę wykonuje się dwoma figurami – królem i wieżą, zmieniając jednocześnie wzajemne położeie króla i wieży w ten sposób, że:

– król przesuwa się w kierunku wybranej wieży o dwa pola
– wieża porusza się w kierunku króla, przeskakując go dokładnie na pole dokładnie tuż za nim.

Cel gry

Celem gry jest zamatowanie króla przeciwnika, czyli doprowadzenie do sytuacji, w której jest mat.

Mat

Inne zakończenia

Pat

Remis